#juhlaviikot
15.–31.8.
2014

Toiminnanjohtajan tervehdys

Suuri kertomus

Erik Söderblom (c) Sasa TkalcanViimeistään nyt voimme todeta: maailma on kellahtanut ympäri.

Aloite on siirtynyt palatseista kaduille, sukupolvelle, jolle netin käyttö on arkipäivää. Tietoa on tarjolla määrättömästi ja entiset arvoasetelmat horjuvat. Tämä kuvastuu kaikkialla: perheissä, kouluissa, politiikassa, yrityksissä, Suomessa ja maailmalla.

Ja kuvastuu taiteessakin – ja tietenkin juuri taiteessa – jonka tehtävä on luoda arvohierarkioiden ja uuden ajattelun prototyyppejä. Kuvastuu, mutta miten? Tätä kysyy vuoden 2014 Helsingin juhlaviikot.

Festivaali näkyy kuten aikaisempinakin vuosina: runsaana kaikkialla kaupungilla. Mutta nyt avaamme valtakunnan sydämeen, Musiikkitalon ja Kiasman väliselle aukiolle ja eduskuntatalon eteen, taiteen ja tapahtumien puiston. Se on kaupunkilaisten avoin kohtaamispaikka, vallattomuuden vapaasatama. KoeHelsinki on paikan nimi, ja sinne mahtuvat telttasirkukset, elokuvapiknikit, workshopit, leikkimielenosoitukset, konsertit, keskustelut…

Elämme mullistusten aikaa. Iso kynä kirjoittaa. Iso tarina kirjoittaa itseään. Tarinan keskellä pieni ihminen eksyy. Tarinalla ei ole nimeä, ei alkua eikä loppua. Teemoja näyttää riittävän loppumattomiin. Ja mikä mahtaakaan olla minun pikku osani siinä? Taidetta tarvitaan kipeämmin kuin koskaan. Taide auttaa ymmärtämään, missä mennään.

Tervetuloa Juhlaviikoille, osaksi tarinaa.

Erik Söderblom
Toiminnanjohtaja, Helsingin juhlaviikot

 

Erik Söderblom (s. 1958) aloitti musiikin opintonsa klassisen musiikin parissa instrumentteinaan sello ja piano. Opiskeltuaan aluksi Helsingissä filosofiaa, musiikkitiedettä ja taidehistoriaa Söderblom jatkoi Müncheniin opiskelemaan oopperaohjausta August Everdingin johdolla. Vuosina 1982–1985 hän toimi Helsingin Kamarijousten johtajana ja opiskeli samaan aikaan teatteriohjausta Teatterikorkeakoulussa, josta valmistui vuonna 1987.

Vuosina 1988–1990 Söderblom toimi Turun Kaupunginteatterin ohjaajana. Vuonna 1990 hän siirtyi Helsinkiin kehittämään vastaperustetun Q-teatterin toimintaa yhdessä sukupolvensa eturivin teatterintekijöiden kanssa. Q-teatterissa toteutui monia merkittäviä esityksiä, kuten Dostojevskin Kirjoituksia kellarista, Shakespearen Hamlet ja Loppiaisaatto sekä Tolstoin Sota ja rauha, jotka myös vierailivat useilla festivaaleilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Q-teatteri esitti myös paljon uutta suomalaista draamaa.

Q-teatterin puheenjohtajana ja taiteellisena johtajana Söderblom toimi vuosina 1996–2002. Söderblomin aloitteesta Q-teatteri perusti kansainvälisen Baltic Circle -teatterifestivaalin, jonka ensimmäisenä taiteellisena johtajana hän myös toimi.

Q-teatterissa tekemiensä produktioiden lisäksi Söderblom on ohjannut teatteria ympäri Suomea ja ulkomailla. Hänen puhutuin kansainvälinen ohjaustyönsä on palkittu esitys Jouko Turkan näytelmästä Connecting People Tallinnan Von Krahli -teatteriin.

Viime vuosina Söderblom on löytänyt tiensä takaisin oopperan pariin. Hän on mm. ohjannut palkitut esitykset Mozartin oopperoista Ryöstö Seraljista ja Figaron häät Poruin Oopperaan ja ison mittakaavan ulkoilmaesityksen Wagnerin oopperasta Lentävä hollantilainen Turkuun. Söderblomia on myös kehuttu hänen Suomen Kansallisoopperalle tekemistään nykyoopperaohjauksista, joista mainittakoon esim. Tapio Tuomelan ja Paavo Haavikon Äidit ja tyttäret. Vuoden 2008 Juhlaviikoille hän ohjasi Veli-Matti Puumalan oopperan Anna Liisa. Hänen viimeaikaisista töistään mainittakoon Turun kulttuuripääkaupunkivuoden puitteissa marraskuussa 2011 toteutunut Mikko Heiniön ja Juha Siltasen ooppera Eerik XIV.

Söderblomin merkitys teatteripedagogina on merkittävä. Vuosina 1998–2002 hän toimi maineikkaan musiikkiteatteriohjelman johtajana Turun ammattikorkeakoulussa. Vuodesta 2001 vuoteen 2009 hän toimi näyttelijätyön professorina Teatterikorkeakoulussa.

Helsingin juhlaviikkojen toiminnanjohtajana Erik Söderblom on toiminut vuodesta 2009.